Svegsvarv – från stock till fat   
en film av Daniel Berhe ”Gört Ba”, Umeå 

– Hej Daniel, vem är du?

-Självlärd görare med passion för träslöjd. Jag har fokus på bruksföremål och tycker att alla borde äta med en träsked. Visste att jag skulle falla för svegsvarven och kommer framöver fortsätta att utforska dess medium. Tvåbarnspappa och skapare av Slöjdpung. Älskar min familj och vill leva i samklang i naturens rytm. Göra å dona, från det lilla till det stora. Händerna är min väg in.

– Var kom idén till filmen ifrån?

– Jag ville utmana mig själv och göra tallrikar av olika slag. När projektet kom på tal kändes det som ett perfekt tillfälle. Matskålar hade jag redan börjat komma in i väl och det finns dessutom så många filmer om det redan. Tallrikens storlek styrs av dimensionerna på träet, därför blev det denna gång ett mindre serverings/fikafat. Jag gillar att se långa filmer på Youtube där fokus är på själva processen och inget mer. Jag anade från början att min film också skulle bli lång.  

– Kan du beskriva filmens innehåll?

– En långfilm om mitt tillvägagångssätt att slöjda en tallrik på svegsvarv. Från val av stock, klyvning och bearbetning på täljhäst till utförande på själva svarven. Jag går igenom alla moment och genom olika vinklar får tittaren en god inblick i hur det kan se ut att svarva en tallrik. Fokus ligger på det visuella och det är minimalt med prat i filmen, jag  har funnit liknande videos väldigt hjälpsamma och sevärda. Jag väljer en bra redigerad video om något skapande framför ett tv-serieavsnitt alla dagar i veckan. 

Första halvan är alla steg fram till att det är dags att svarva och andra halvan är just momenten på svarven. Koka dig en god kopp te eller dylikt och sitt å njut!

Slöjdfluencer – ljud, bild och hantverk är ett projekt som drevs av länshemslöjdskonsulenterna i Västerbotten år 2022. Projektet syftade till att inspirera, intressera och väcka nyfikenhet hos allmänheten för slöjd och hantverk. Målsättningen var också att ge slöjdare, hantverkare och andra kulturskapare möjlighet att utvecklas pedagogiskt och inom berättande med hjälp av ljud och rörlig bild.